tisdag, februari 28, 2012

Käkoperation

Många undrade varför jag konstant gick runt med palestinasjal eller halsduk som täckte hela munnen när jag var yngre, sov även med den om jag inte var hemma.
Fler undrar fortfarande varför jag alltid gör grimaser på bild och aldrig kan le normalt. Varför jag alltid vill gå, stå och sitta på vänster sida.

När jag var yngre så hade jag även tränat in en hel del olika skrattochle-tekniker som fick mig att se ut som att jag precis tuggat på en sur citron och inte direkt fick mig att se glad ut.

Anledningen är för att jag har en sne käke. Jag vet att det inte syns speciellt mycket, jag vet att nästan alla säger att dom aldrig har tänkt på det även om jag skrattat väldigt normalt i deras närvaro.
Det spelar tyvärr ingen roll, för jag ser det hela tiden... och tandläkaren kunde inte göra något åt det med enbart tandreglering och skickade iväg mig till käkkirurgen och nu ska jag opereras.

Vilket är så extremt skönt och jag är jättelycklig.
Kunde inte bry mig mindre om att 3 av 10 tappar känseln i underläppen i 2 år och en av dom aldrig får den tillbaka. Den kommer ju fortfarande gå att röra normalt och jag kommer slippa tänka på hur jag ska röra munnen för att dölja min sne-het. ;)

Fast just nu måste jag försöka lära mig en ny teknik för att röra munnen för att försöka dölja min nyinsatta tandställning, för det är ju inte så jävla fett när man är 26 liksom.












3 kommentarer:

Maaret sa...

När det är dags för operationen, så får du begära att få en extrem kunnig och rutinerad och utvilad läkare! Jag fick nämligen häromdagen höra att sk. misslyckade operationer beror enbart på en okunnig läkare. I regel säger de( läkarna) att det går inte att gardera sig men VISST gör det! Säg bara med en viss bondus att du vill ha namnet på den opererande läkaren, så att du kan googla huruvida han/hon är kompetent! Om underläppen blir "förlamad" så beror det bara på inkompetens! Du har rätt till (som alla andra)( och ska begära) den bästa möjliga behandlingen! INGA FÖRLAMADE LÄPPAR HÄR INTE!

zum sa...

Det är väl den mänskliga faktorn som dom räknar in.. men visst, ska ställa mer frågor om ett år när det börjar närma sig!

Maaret sa...

Fick höra nämligen från en kollega som är tolk också, att när läkaren säger a) 50% chans b)mänskliga faktorn
avgör utgången för en lyckad/misslyckad operationen,beror endast på läkarens skicklighet/inkompetens,vilket låter sannolikt! Vad kan t.ex den mänskliga faktorn står för annars?