tisdag, juli 07, 2009

Det är Michael Jackson-hysteri överallt. Hade egentligen inte tänkt skriva något om det, men har ändrat mig (uppenbarligen).

Lite konstigt hur en person kan gå från att bli konstant hånad i media till att helt plötsligt bli hyllad och prisad. Känns lite läskigt.

Jag var ju smått (väldigt) besatt av Maxon Jaxon när jag var yngre.. och argumenterade alltid argsint emot min mamma när hon påstod att han var pedofil (dunder och granater, vilket förtal!).
Nu har jag väl ändrat mig. Eller. Jag håller sinnet öppet för att det kanske ändå är (var) på det viset.

Vad jag vet så finns det två olika sorters pedofiler.. Den ena är en person som har ett enormt behov av kontroll och makt och är sadistisk (som kanske själv har blivit utsatt och vill hämnas), vilket jag inte vet om man ser som en psykisk sjukdom eller bara en fucked up personlighet?

Den andra sortens pedofil är en vuxen människa som känner sig som ett barn. Som har fastnat i utvecklingen och därför blir "kär" i andra barn. Som inte ser någon sadistisk njutning i övergreppen utan någonstans önskar, eller tror, att det är ömsesidigt.

Om han var pedofil så var han nog av det sistnämnda slaget. Inte för att det alls är ursäktligt.

Eller så var han bara ett förvuxet barn som lekte med barn och sov skavfot med dom, pyjamaspartystajl? Man kan ju alltid hoppas.

"Before you judge me, try hard to love me.The painful youth I've had.. - Childhood"

Som många andra har jag lyssnat en del på hans låtar senaste tiden.

Bästa låtarna: little susie (helt klart, får alltid rysningar när jag hör den), ben, childhood, give in to me, leave me alone, the girl is mine, smile, dirty diana och såklart man in the mirror, beat it, heal the world, you are not alone och alla andra fina låtar.


"Billie jean, shätt maj lööver.." sjöng jag när jag var yngre. Duktig.

Little Susie
(man ska dock spola fram introt som är nästan 2 minuter långt, fast inte spola så långt att man missar barnet som nynnar och speldosan... det är rätt fint.)

Somebody killed little Susie
The girl with the tune
Who sings in the daytime at noon
She was there screaming
Beating her voice in her doom
But nobody came to her soon...
A fall down the stairs
Her dress torn
Oh the blood in her hair...
A mystery so sullen in air
She lie there so tenderly
Fashioned so slenderly
Lift her with care,
Oh the blood in her hair...
Everyone came to see
The girl that now is dead
So blind stare the eyes in her head...
And suddenly a voice from the crowd said
This girl lived in vain
Her face bear such agony, such strain...
But only the man from next door
Knew Little Susie and how he cried
As he reached down
To close Susie's eyes...
She lie there so tenderly
Fashioned so slenderly
Lift her with care
Oh the blood in her hair...
It was all for God's sake
For her singing the tune
For someone to feel her despair
To be damned to know hoping is dead and you're doomed
Then to scream out
And nobody's there...
She knew no one cared...
Father left home,
poor mother died
Leaving Susie alone
Grandfather's soul too had flown...
No one to care
Just to love her
How much can one bear
Rejecting the needs in her prayers...
Neglection can kill
Like a knife in your soul
Oh it will
Little Susie fought so hard to live...
She lie there so tenderly
Fashioned so slenderly
Lift her with care
So young and so fair

Bilden som fanns i, jag tror "history"skivan (?), och som jag alltid tyckte var så hemsk och fick tårar i ögonen när jag lyssnade på låten och tittade på bilden för extra hemsk effekt. ;o

5 kommentarer:

Anonym sa...

Shiiet jeffla freak.. peddot har redan fått too much attention.. släpp och gå vidare vider..;p /din

Zashi sa...

Tyckte det var jättesorgligt när jag fick reda på att han dött, han var ju ändå väldigt stor. Men nu, tack vare löpsedlarna varje dag i två veckor så har man tröttnat. :(

zum sa...

Anonym: Shh. Nattrans. ;(

Zash: Ja, det känns fett överdrivet, eftersom han bara blev mobbad sista tiden.. :/ såg du dangerouskonserten igårkväll? Sjukt roligt när ett kvinnligt fan kom upp på sen och totalt flippade ur. Och alla fanatiska fans i publiken som grät med michael jackson-hattar på sig.

catshysspurrr sa...

jag ska gå runt med en handske resten av mitt liv rå! men serri, blev lite ledsen för att han dog. men mer för att man tänkte på alla grymma låtar man gillat lång tid och så. inte som om man chillade varje dag ändå liksom.

zum sa...

Mja.. om det hade hänt när jag var 11-12 så hade jag vart ett vrak hur länge som helst.. ;o