lördag, november 13, 2010

Goderdagers. Ledig helg, skönt!

Igår så var vi och såg på filmen om Cornelis. Trots att det var en norrbagge som inte kunde snacka söder som spelade huvudrollen så tyckte jag att han lyckades gestalta Cornelis skitbra. Spelade både odräglig, arrogant, paranoid och samtidigt väldigt sympatisk och likeable..

gillarrre.

I slutet så blev jag först ledsen, sen glad och sen ledsen igen.. och glad.



"(...)Går du i Kungsträdgården
och ropar anarki!
Och klättrar upp i träden och
stannar där uti
Då kommer det en polisbil
som det tjuter om
Men snutarna här nere
dom skjuter dom

Förövrigt är det väl ungefär
samma demonstranter
här som där
samma sorts paroller
och samma sång
och samma chefer, hundar
och samma batong

Här finns det ingen
Wallenberg att göra
miner åt
Men jag har sett Onassis,
i varje fall hans båt
Och slår jag upp en tidning
ser jag Onassis fru
Det du gamle Walle
gå hem och lägg dig du

För övrigt e det väl ungefär
samma kapitalister här som där
Samma finesser och samma pynt
Och samma valuta och samma mynt"

(Getinghonung Provencale)




Inga kommentarer: